Ahad, 1 Mac 2009

Sedih dan Gembira

Sesuatu yang indah pasti tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Begitu juga jika melalui saat-saat duka dan pilu, perasaan yang terpendam di dalam hati pasti juga, tidak dapat digambarkan oleh kata-kata. Namun sebagai manusia dan fitrahnya alam, apa jua yang terjadi dan berlaku pasti ada hikmah dan sebab-musabab yang hanya diketahui oleh yang MAHA ESA. Jika hari ini engkau gembira, kecapilah kegembiraan itu dengan penuh rasa syukur. Namun perlu diingat, tidak semestinya kegembiraan itu akan berpanjangan. Jika hari ini engkau derita merintih kesedihan dan kepiluan, terimalah semua itu dengan penuh kesabaran, sesungguhnya di sebalik kepayahan yang diturunkan, memberi seribu ruang pada kita untuk membaiki diri. Percayalah bahawa DIA MAHA ADIL. Tiada satu kepayahan pun yang akan diturunkan pada kita melainkan kepayahan itu dapat ditempuhi dengan penuh sabar.

Ketika matahari tidak lagi panas seperti yang diharapkan, lalu hujan mencurah diri di bumi, hati dan jiwa pasti merintih. Segala rasa hanya di sudut kepiluan, di sudut kehampaan, di sudut kehancuran dan kesedihan. Hanya air mata dan memori semalam yang menjadi peneman. Jika kesorangan, satu persatu akan terungkai dalam kotak lipatan, lalu menjadi penghiris luka yang telah ada. Ya, penaman dan penghiris luka. Sememangnya sangat sukar digambarkan. Hanya yang pernah melalui dapat merasakan perit dan jerihnya. Mungkin...(sendiri dah pernah alami ke?)

Tapi percayalah, DIA pasti akan membayar segala kesabaran dan keperitan yang dialami. Asal sahaja kita sabar dan tidak lupa untuk meminta pertolongannya. Kini, jika diturunkan kegembiraan yang kita tidak pernah impikan. Kegembiraan yang cukup membuat hati dan perasaan berbunga ceria. Sesekali jangan pula dialpa untuk memanjat kesyukuran pada yang mengizinkannya terjadi. Inilah mungkin hadiah dari berkat kesabaran dan kepayahan yang dilalui pada hari semalam. Harga air mata yang tumpah di waktu keseorangan. Bayaran bagi setiap tusukan yang terasa di dalam hati suatu ketika dulu. Juga hadiah yang tidak ternilai bagi setiap kemenangan sewaktu berperang dengan perasaan. Maka bersyukurlah dengan setiap apa yang terjadi, kerana sesungguhnya ada kurniaan yang lebih baik dariNYA menanti buat kita, yang dapat menempuhi kesukaran dan kesedihan hidup ini dengan sabar dan tabah. Ya, kurniaan yang lebih baik dan terbaik buat kita.

Ini untuk renungan spider sendiri dan juga kawan-kawan. Tidak ada kena mengena antara yang hidup atau yang mati melainkan yang pernah mengalami ujian kesedihan seperti yang digambarkan ini. ;)

2 ulasan:

sEmut berkata...

ape kes? seliper kena sorok lagi ke?

redspider crystal berkata...

selipar dah letak karen, usik je nahas lah..tegak2 semua rambut yang ada tau.

Blog Widget by LinkWithin