Jumaat, 3 Julai 2009

Pandangan Untuk 'Mana Paling Utama?'

OK, thanks a lot pada yg bagi pendapat. Ni pendapat yang mereka telah pun berkesudian memberi pendapat tentang MARUAH, HATI dan PERASAAN.

Art d Pie berkata...
hatii & perasaan tu bkn same ke?kalo art, maruah lh paling utama..bkn ape, hati & perasaan ni bleh lagi di pujuk2..tp kalo bab maruah, skali tercalar, mmg susah nk pujuk...isy,betul ker?...art men serbu je ni..skadar meluahkn pendpt..hehehe..
2009 Julai 2 01:31


sEmut berkata...
one utama:p
2009 Julai 2 03:42


bahirah berkata...
maruah tempt ptama pastu perasaan..kalu tadek maruah maka tadek perasaan la kan?hehe..pndapat spider?
2009 Julai 2 20:58


GaJah buntOt BeSAr berkata...
secara rasional nyer...maruah harus di utama kan.......maruah blh melambangkan sejauh mane teguh nyer iman hamba ALLAH...hati dan perasaan hanya satu permainan jiwa...yg kadang2 dihasut syaitan durjana...hahahahagoyah nyer hati dan perasaan..maka goyah nyer iman..then pada waktu itu maruah akan tergadai...tetapkan iman di hati..satu kan ia dengan perasaan...lakukan pertimbangan yg sewajarnya utk memelihara maruah yg hanya sekali seumur hidup sj yg di berikan dlm hidup....
2009 Julai 2 23:57

---------------------------------------------------------------------

OKlah, ini ulasan untuk pendapat-pendapat di atas.

Untuk Artdpie, hati dan perasaan bagi spider 2 benda yang berbeza. Hati lebih bersifat objektif dan perasaan lebih subjektif (hehehe...boleh bayangkan tak?) Hati selalu lebih kepada sifat keras dan dapat ditafsir secara mudah. Contohnya bila marah, kita akan cakap 'E...geramnya hati aku!'. Manakala perasaan pula kadangkala sukar ditafsir dan diluah dengan kata-kata.

Untuk semut, TQ pada jawapan One Utama, memang one utama lagi utama dari yang lain kan.

Untuk bahirah, seseoang yang tak ada maruah mungkin lebih mengikut pada keutamaan hati kan? betul tak? Perasaan lak mungkin hilang macam tu jer kan..

Untuk GajahBontotBesar, Maruah adalah umpama amanah Allah untuk hambanya, betul2, saya pun terfikir benda yang sama.. memang kena jaga sebaik mungkin. Tapi maruah mungkin boleh dirujuk pada banyak benda kan...bukan hanya sekali (yang ni saya tau maruah ape yang awak maksudkan...)

OKlah, bagi spider adakalanya spider rasa perasaan itu lebih utama daripada maruah..i mean, perasaan, dan bukan hati.. cuba rujuk balik komen bahirah, lebih dekat pada pendapat spider walaupun bahirah kata maruah lebih utama. Jika seseorang itu tau perasaan die, dari situ datangnya rasa ingin menjaga maruah...ni cuma pendapat spider jer...tapi hati memang jatuh tempat ke3...

Ada lagi tak yang nak bagi pendapat? come come...

2 ulasan:

sEmut berkata...

ni macam cerita 'ayam dulu ke telur dulu' ye tak?




buat org pening je. nanti kite sms 'org dalam' suruh sorok seliper baru tau.

redspider crystal berkata...

semut_pandailah semut api belaan spider ni...
(jgn buat spekulasi bukan2 yer)
Ni cuma pandangan je semut..
kdg2 dah kena btg hidung sendiri,
tu yang terfikir...

jgn berani2 nak suruh 'org dlm' sorok selipar yer.
selipar tu dah ditaruk voltan berkuasa
sederhana, supaya sesapa yg menyentuhya akn terkena renjatan kecil.
(kecuali tuan die je boleh pegang)

Blog Widget by LinkWithin