Ahad, 24 Mei 2009
Huruf Pangkal Nama dan Peribadi.
B (nickname orang yang penuh kasih sayang)
Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya. Mereka juga sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan. Kelemahannya, sangat mudah tersinggung.strong>
D (nickname tuk baby Sg. Manggis tu yer...)
Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan kuat bekerja. Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita. Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.
I (nama orang yang penuh kasih sayang)
Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka menangis.
M (my abah n bros 3 orang semuanya start nama dengan huruf M)
Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan berontak. Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira. Kelemahannya, boros dan keras kepala.
N (ni untuk my best buddies...ada beberapa yg start huruf N, TQ kat Dhila yg ingatkan, sebenarnya memang nak letak. Serius. Tapi tgh buat2, dlm otak ni cuma ingat nama family jerr...)
Baik hati dan rapi dalam berpakaian. Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan. Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang percaya diri.
S (my emak punya nama start huruf ni)
Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada orang yang suka memungkiri janji. Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar menahan emosi. Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.
T (spider punya nickname mula dengan huruf ni. tapi tak semestinya betul yer)
Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan. Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila bersalah.
Y (nama betul spider start huruf yang ini. my sis sorang tu pun sama.)
Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik. Tidak berani mengemukakan pendapat.
Itu saja yang nak share hari ni :) Have a nice day!
Jumaat, 22 Mei 2009
Lagu Saat Ini.
Bagiku dalam medan cinta
Tak siapa menang atau kalah
Yang ada hanya rindu dan lara
Andainya tak siapa yang beralah
Berbalah bukanlah sengketa
Hanya rahmat Tuhan buat kita
Supaya jadi lebih mesra
Antara kita nanti tiada lagi
Jurang yang memisah
(Korus)
Demi satu jiwa
Satu alunan irama
Melamar kasih seharum mawar
Demi satu jiwa
Satu impian yang indah
Mencipta hari yang paling sempurna
Bagiku dalam medan cinta
Tak siapa gagah aatu lemah
Yang ada hanya keluh dan resah
Andainya tak siapa yang percaya
Segala punyai natijah
Dari niat hingga gerak langkah
Cemburu juga buruk sangka
Sekelip mata kita terleka
Lalu di rundung kecewa
Jangan sesekali
Kau anggapkan wahai kasih
Kata-kata rayuanku
Hanya mainan alasanku
Menjeratmu
Supaya jadi lebih mesra
Antara kita nanti tiada lagi
Jurang yang memisah
Khamis, 21 Mei 2009
Lubang Minyak Hitam.
Minta bantuan Anip (my cousin) suruh datang tengokkan kereta ni (kat tempat kerja, mahu tak gelabah, kalau kat rumah takpe). Lepas ofis hour, diapun datang bawa penutup minyak hitam lagi satu. Dia belikan sebelum sampai tempat kerja spider, satu RM8 (bayar balik tau).
Dia pun bukalah bonet depan kereta tu. Tak sangka lak Anip cakap "ni ada tutup minyak hitam ni". Spider pun jenguk-jenguk dan berkata "tu kan tak de tutup tu (dengan nada confident)" Anip balas balik "ni lah...bukan yang ni. Ni lubang ape,lubang bagi sejuk enjin..." Spider nak kata apa kan, dah memang sah-sah baru kenal mana satu lubang minyak hitam.. Hu hu...Sori Anip...
Nasib Anip tak bengang, yelah dahlah kena carikan penutup lubang minyak tu, singgah lagi tempat kerja spider (nasib ofis tempat kerja dia tak berapa jauh dengan tempat kerja spider. Tapi ni dah kira nyusahkan orang juga lah kan (tau tak pe ok.
Rupa-rupanya minyak hitam tu keluar dari cover bonet. Semalam memnag betul cover lubang tu hilang ntah ke mana, sampai rumah je tengok melimpah-habis kena kat tepi-tepi lampu. Kiranya ni minyak hitam semalam yang telah terperangkap dalam celah-celah lubang cover bonet. OK OK, pasni dah tau dah mana lubang minyak hitam. Yang peliknya, kenapa tak rasa malu kat Anip?hihi...Diapun faham dah akak sepupu dia yang sorang ni kadang-kadang macam sengal sikit.
Rabu, 20 Mei 2009
Isnin, 18 Mei 2009
Khamis, 14 Mei 2009
Halal ke Air Ini?
Kononnya Non-alcaholic beverage/ malt beverage. Apa semua ni? Walaupun kau, wahai 'ISTAK' tidak mengandungi alkohol, tapi kau sedar tak 'ISTAK' yang kau telah dizahirkan dalam bentuk yang seumpama atau seakan-akan minuman haram lagi syaitan bagi umat Islam iaitu arak / beer / ape2lah yang sewaktu dengannya? Ni, baca hadis ni betul-betul dan fahamkan...
“Nescaya kamu akan turut jejak langkah mereka (Yahudi dan Nasrani ) sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga kamu akan turuti mereka walaupun mereka masuk ke dalam lubang biawak. Lantaran sahabat bertanya: Adakah mereka itu Yahudi dan Nasrani? Baginda menjawab: Siapa lagi kalau bukan mereka.”(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Cubalah fahamkan betul-betul hadis kat atas ni wahai manusia-manusia semua. Dulu time spider sekolah rendah dalam 10tahun macamtu, ustazah ada cakap, air kosong masak tu pun kalau kita minum, tapi kita anggap itu arak, hukumnya HARAM. Inikan pula lagi 'ISTAK' ni yang dah tentu-tentu botol pun macam botol minuman syaitan tu, boleh dilabel 'HALAL'. Oh...mungkin ada yang kata 'janganlah anggap kau minum arak, sebab tu memang bukan arak...' Kalau ada yang kata begitu silakan, tapi spider tetap tak setuju yang 'ISTAK' ni halal.
Secara fitrahnya, bila tengok je botol 'ISTAK' ni, kita pasti akan terlintas di dalam kepala, 'eh, botol ni macam botol arak!'. Bagi spider, persamaan botol ni sahaja telah menimbulkan pelbagai syak dalam hati. Kenapa perlu nak keluarkan minuman non-alcohol dalam bentuk botol yang serupa dengan minuman yang ada alkohol? Ni tak lain tak bukan kononnya untuk jaga standard pembeli. Pembeli yang macamana tu fikirlah sendiri. Spider tak mahu buat tuduhan melulu, tapi sejujurnya pasti ada segelintir pembeli berasa bangga kerana dapat membeli 'ISTAK' ni nanti yang seumpama botol arak ni, dan juga berasa megah kerana dapat menikmati kelazatan (agaknyalah lazat) 'ISTAK' yang warna airnya pun saling tak tumpah dengan warna air syaitan.
Mungkin spider jahil atau dianggap stupid sebab berpendapat yang 'ISTAK' ni tak halal, tapi this is my opinion, this is my stand. Whatever orang kat luar sana nak setuju dengan status 'HALAL' air ni, spider tak kisah pun... Sukahati lah. Selagi botol 'ISTAK' ni macam botol arak, selagi air dia pun warna cam air arak, selagi tu spider tak setuju dengan status 'HALAL' yang diberi pada 'ISTAK'.
Cuba baca artikel kat bawah ni,
ISTAK is leader of the market for producing NON Alcohlic beer in Iran. Raw materials are sourced from well-known companies such as Dohller Co and Givaudan. The product of this company with ISTAK brand is supplied in 10 flavors with two kind of Packaging – Aluminum Can & Glass bottle - with 2million production in a day. ISTAK is the leader of the market in Iran and whilst the main export country destinations include Lebanon, Pakistan, Afghanistan, Turkish, Iraq and Malaysia the company is open to opening new export and distribution channels in South Africa.
Artikel ni diambil dari link ni, sila klik kalau berminat nak tahu lebih lanjut.
------------------------------------------------------------------------
Lepas tu cuba baca kat bawah ni pula (sori, lupa sumber artikel ni)
IRANIAN beverage manufacturer, Arpanoosh, will invest ?10 million (RM47 million) in a filling plant in Malaysia for its range of non-alcoholic malt beverage, Istak.The company, through its exclusive distributor for Asia-Pacific, Malaysian Iranian Corp Sdn Bhd, is also on the lookout for joint-venture partners to establish bottle and can manufacturing plants in Malaysia.
-------------------------------------------------------------------------
Bukan nak kata apalah, cuba cari apa perbezaan antara 2 artikel ni. Dah tentu-tentu boleh nampak perkataan yang telah pun di'bold'kan kat atas tu. Satu guna non-alcoholic beer, satu lagi guna non-alcoholic malt beverage. Apa lah makna semua ni? beer ke malt beverage? Bagi spider, sama je. Cuma perkataan malt beverage tu seolah-olah untuk 'menghidupkan ' lagi status "HALAL' yang telah diberi pada 'minuman ni. Kalau betul lah minuman ni tak ada kena mengena langsung dengan beer, sudah tentu penggunaan non-alcoholic beer tidak digunakan langsung dalam mana-mana article. Benda ni sensitifkan? Semua umat Islam tahu kan?
Memang tak puas hati yang teramat sangat bila dikatakan 'ISTAK' ni mempunyai kebaikan untuk kesihatan. YES, tidak disangkal, mungkin benar minuman ni boleh turunkan paras kolestrol, bagi tenaga and so on so on... So, sama jelah dengan umat zaman nabi dahulu yang meminum arak dan pada waktu itu tiada lagi wahyu yang diturunkan ALLAH S.W.T. tentang pengharaman arak. Zaman Jahiliah dulu, diaorang minum arak kononnya boleh bagi kesihatan pada diorang, dan yes, memang ada betulnya, tapi mudaratnya pula lagi banyak, lalu ALLAH S.W.T memerintahkan pengharaman arak.
Rasa nya ramai yang tahu bahawa Rasulullah SAW pernah memberi amaran keras kepada umatnya berkenaan gejala mengikut, meniru atau melakukan budaya asing melalui sabda Baginda bermaksud: Sesiapa yang melakukan perbuatan yang menyerupai sesuatu kaum itu, maka dia turut termasuk bersama golongan itu. (Hadis riwayat Abu Daud dan Ahmad) - (hadis ni dapat dari email yang telah dihantar oleh Farah. TQ Farah).
Memang masih tak faham dan tertanya-tanya, kenapa mudah sangat nak bagi status 'HALAL' pada minuman yang macam ni. Risau gak kalau satu hari nanti semua botol minuman yang halal ditukar kepada rupa bentuk botol yang macam ni, silap-silap hari bulan, orang beli arak pun kita kata 'tak lah...air halal tu...' nak ke jadi macam tu? Ke mana perginya nilai-nilai unik dan suci agama kita? Bukan nak berceramah, tapi inilah yang spider duk tak faham dan rasa sangat-sangat tidak bersetuju. Fikirlah sendiri secara asas dan secara mendalamnya.
Bukan nak salahkan sesiapa, mungkin ada pihak yang boleh tampil secara terang-terangan bagi membuktikan bahawa air 'ISTAK' ni langsung tiada was-was dan ragu-ragu untuk dibeli dan diminum oleh umat Islam. Kalau ada sila dipersilakan buat pengumuman di media-media. Biar semua orang jelas. Tapi bagi spider, spider tetap tak akan yakin. This is my right, and I really don't care about others. Nak tau macam mana rupa 'ISTAK' yang 'HALAL' ni? Tengoklah kat bawah ni. Pasti ramai yang dah tahu jugakan. Saja nak bagi terang dan jelas pada sesiapa yang baru tahu macam spider sendiri. Boleh tak renung kejab nilai 'HALAL' pada air yang macamni...

non-alcoholic beer...hmmm.... non-alcoholic malt beverage....hmmmm.... HALAL!!!hmmmm.....Apa-apa ntah...
Rabu, 13 Mei 2009
Lagu Baru Farah Wahida.
Very like it!
Sesapa yang ada lirik boleh bagi? Tak jumpa lah cari sendiri.
...panah asama..ku bersamanya..(tak tau tak tau tak tau tak tau)....tepat di dada...menyerah saja...kau bersamanya...(lalalalala-tak tau...)
Tolonglah sesapa yg ada yer.. TQ in advance!
